Mješovita stvarnost (MR) – kratak pregled mješovite stvarnosti
Od svih različitih vrsta proširene stvarnosti (XR-a) koje su nam danas dostupne, mješovita stvarnost (MR) često sa sobom donosi najviše zabune. Godinama su ljudi zainteresirani za budućnost digitalne tehnologije gledali na mješovitu stvarnost kao neku vrstu dodatnog proširenja dorađene stvarnosti (AR-a). Međutim, mješovita stvarnost može nam pružiti mnogo više nego što većina ljudi shvaća.
Što je to mješovita stvarnost?
Mješovita stvarnost (MR) kombinira stvarne i virtualne objekte kako bi stvorila nova virtualna okruženja i vizualne prikaze u kojima istovremeno možemo komunicirati sa stvarnim i virtualnim objektima. Zapravo je riječ o kombinaciji dorađene stvarnosti (AR-a) i virtualne stvarnosti (VR-a). Unutar mješovite stvarnosti možete djelovati na virtualne objekte, ali i na stvarne objekte koji vas okružuju, a koji su simulirani u virtualnom svijetu. Virtualni objekti također mogu uspostaviti interakciju sa stvarnim objektima. Temelj MR-a čine tehnologije poput računalnog vida, grafičke obrade podataka, naprednih tehnologija prikaza podataka i razne druge virtualne tehnologije koje su trenutno u razvoju.
Kako izgleda mješovita stvarnost?
Zamislite da sjedite u svojoj sobi ili uredu. Nosite MR hedset. Pomoću njega možete komunicirati s digitalnim sadržajem, poput podijeljenog dokumenta koji se putem clouda ažurira u stvarnom vremenu ili digitalnog 3D prototipa na kojem trenutno radite i s kojim možete eksperimentirati. Istovremeno, dok radite s virtualnim objektima možete vidjeti sve fizičke predmete koji vas okružuju u stvarnom svijetu poput stolova i stolaca i možete na njih odlagati digitalne objekte. Ovo je samo jedan od brojnih primjera uporabe mješovite stvarnosti.
Uz mješovitu stvarnost, možete pristupiti instinktivnim, organskim interakcijama s digitalnom tehnologijom u virtualnom svijetu i stvarnom svijetu istovremeno.
Sličnost MR-a i AR-a
Dorađena stvarnost (AR) je digitalno proširenje stvarnog svijeta. Kod AR-a doživljavamo stvarni svijet i u njega ubačene digitalne objekte. Najbolji primjeri ovoga bi bili: igra Pokemon Go, određeni Snapchat filteri ili uređaji poput Goggle Glass naočala.
Virtualna stvarnost (VR) je imerzivno virtualno iskustvo koje doživljavate pomoću VR headseta koji vam omogućuje interakciju s virtualnim svijetom. VR trenutno koristi kompletne headsetove umjesto naočala, pružajući time korisniku mogućnost doživljavanja svijeta u svih 360° u kojem se mogu slobodno micati.
Mješovita stvarnost „simulira“ stvarni svijet koji vas okružuje i digitalizira stvarne objekte. Drugim riječima, rekreira ih u virtualnom obliku. Također, vi sami možete biti prisutni u digitalnom obliku, putem avatara. Tako možete surađivati s ljudima koji se nalaze na drugoj lokaciji.
Slično proširenoj stvarnosti, postoje razni alati za pristup mješovitoj stvarnosti. To uključuje MR hedsetove/naočale kao što su HoloLens, HoloLens 2 i Magic Leap. Kvalitetno MR iskustvo svakako je lakše postići s hedsetom, dok se proširena stvarnost trenutačno više oslanja na pametne telefone i njihove kamere.
Što se može s mješovitom stvarnosti?
Uspješno postizanje mješovite stvarnosti je poprilično kompleksan proces pa je zbog toga ova tehnologija još uvijek u ranim fazama razvoja. Međutim, mogućnosti koje nam pruža MR su potencijalno beskrajne.
Microsoft nam je sa svojim HoloLens hedsetom pokaza da se MR može koristiti za stvaranje raznih holografskih iskustava, omogućujući ljudima da se “pojave” u istim prostorijama kao i njihovi kolege iako se nalaze na različitim, udaljenim mjestima. Mješovita stvarnosti omogućuje digitalnim objektima interakciju s fizičkim svijetom, a ljudima interakciju s virtualnim elementima i objektima kao da su stvarni. Pomoću MR možemo proširiti i doraditi sve aspekte stvarnog svijeta.
MR tehnologija u zadnje vrijeme širi svoje primjene u svim sektorima, na primjer, obrazovanju, medicini i mnogim drugim. Ovdje su neke korisne primjene MR-a:
Obrazovanje: MR čini učenje zanimljivijim i interaktivnim putem 3D projekcija i simulacija.
Trening i obuka: Što se tiče korištenja mješovite stvarnosti obuci, MR je pokazao postupno poboljšanje procesa učenja za 40% zbog toga što pruža mogućnost vizualizacije cijelog procesa.
Zdravstvo: Kad je u pitanju medicina, MR pomaže medicinskim stručnjacima i liječnicima pregledavanje i dijeljenje zapisa i podataka o pacijentima na puno interaktivniji način, istovremenu stvarajući osnovu za izvođenje operacije navođenih slikama.
Poslovni sektor: MR poprilično umanjuje nedostatke rada ili obrazovanja na daljinu. Također može biti koristan pri poslovnim sastancima jer su u razvoju aplikacija za prevođenje koje će moći prevoditi strane jezike u stvarnom vremenu. Drugim riječima, sastanci u mješovitoj stvarnosti bit će puno interaktivniji od klasičnih videokonferencija.
Kako se postiže mješovita stvarnost?
Mješovita stvarnost uvelike ovisi o razvoju odnosa između ljudi i strojeva. Da bi bila učinkovita, MR tehnologija mora moći razumjeti različite radnje i pokrete koje osoba koja ju koristi čini. Uz to, mora dobro razumjeti prostor u kojoj se korisnik nalazi kako bi mogla što bolje korelirati kretnje i ponašanje virtualnih objekata sa stvarnim prostorom u kojem se nalazi korisnik.
Kada korisnik stavi naočale ili hedset za mješovitu stvarnost, kamere i senzori u uređaju povezuju se sa softverskim programom koji prikuplja što više informacija o prostoru koji okružuje korisnika, stvarajući virtualnu kartu stvarnog svijeta. Koristeći tu kartu, MR tehnologija može projicirati holografske slike i virtualni sadržaj u stvarni svijet, tj. može ubaciti te virtualne sadržaje preko virtualne verzije stvarnog svijeta koji kreira prikupljanjem informacija.
Mješovita stvarnost koristi niz kamera, senzora i često je popraćena umjetnom inteligencijom koja se bavi obradom podataka o prostoru i korist prikupljene informacije kako bi stvorila digitalno dorađena iskustava.
Da bi učinkovito funkcionirao, MR mora moći pratiti granice površina objekata i fizičkih lokacija, položaj tijela i pokrete korisnika i ostalih osoba koje se možda nalaze u prostoriji te ambijentalno osvjetljenje i zvuk.
Što je to spektar mješovite stvarnosti?
Možda najbolji način objašnjavanja mješovite stvarnosti je putem spektra mješovite stvarnosti. Mješovita stvarnost spaja stvarni i virtualni svijet. Ove dvije stvarnosti označavaju dva krajnja člana spektra poznatog kao kontinuum virtualnosti.
Na jednom kraju kontinuuma imamo stvarni svijet u kojem postojimo i živimo. U njemu stupamo u interakciju s fizičkim predmetima i stvarnim događajima.
Na suprotnom kraju kontinuuma je potpuno digitalni, virtualni svijet stvoren pomoću naprednih računalnih programa i softvera. Takva vrsta stvarnosti danas još ne postoji. Međutim, virtualna stvarnost koju danas poznajemo je najbliže takvoj digitalnoj, potpuno virtualnoj stvarnosti i samim time virtualnom kraju kontinuuma. U njemu je većina sadržaja virtualna, iako su korisnici i dalje prisutni u stvarnom svijetu dok pristupaju virtualnoj stvarnosti. Zbog toga virtualna stvarnost nije točno na kraju spektra i ne može se nazvati potpunom virtualnošću, ali je dovoljno blizu da se smatra krajnjim članom i ne ubraja u spektar mješovite stvarnosti.
Više o virtualnoj stvarnosti (VR-u) možete pročitati ovdje.
Dorađena stvarnost (AR) stvarnost i dorađena virtualnost (AV) obje se nalaze na spektru mješovite stvarnosti.
Dorađena stvarnost se nalazi bliže stvarnom svijetu i većina sadržaja koji vidite i s kojim komunicirate je stvarna, a u njega je naknadno dodana manja količina virtualnih elemenata kako bi stvarnost bila virtualno dorađena.
Više o dorađenoj stvarnosti (AR-u) možete pročitati ovdje.
Dorađena virtualnost je, jednostavno rečeno, obrnuti AR. Baza AV-ja je virtualni svijet u koji je naknadno dodana manja količina stvarnih elemenata kako bi tu virtualnost doradili.
Mješovita stvarnost nalazi se između AR-a i AV-ja, točno na sredini spektra mješovite stvarnosti. Pomoću MR-a moguće je stvoriti potpuno imerzivno iskustvo u kojem se brišu granice između virtualnih i stvarnih elemenata te oni počinju ravnopravno postojati na istom mjestu. MR nam omogućava istovremenu i ravnopravnu interakciju s virtualnim i stvarnim objektima.
Kakva je budućnost mješovite stvarnosti?
Kako se tehnologije nastavljaju razvijati, a inovatori otkrivaju nove načine kombiniranja virtualnog i fizičkog svijeta, potencijal mješovite stvarnosti postaje sve veći. Razni uređaji koji omogućuju upravljanje holografskim sadržajem ubrzano privlače sve više pažnje.
U svom istraživanju iz 2020., Microsoft je primijetio da 68% tvrtki već vjeruje da bi mješovita stvarnost mogla biti važan alat za postizanje strateških poslovnih ciljeva. Oko 90% tvrtki također je potvrdilo da na neki način već istražuju i eksperimentiraju s MR-om.
Forrester Research vjeruju da će više od 14 milijuna radnika u SAD-u koristiti pametne naočale do kraja 2025. Dokle god poduzeća guraju ideju o budućnosti poboljšanoj dorađenom stvarnošću, prilike u MR-u samo će rasti.
U kombinaciji sa sve većom dostupnošću i razvojem tehnologije za proizvodnju laganih, udobnih i snažnih pametnih naočala i headsetova, pojava novog, poboljšanog softvera u području MR-a mogla bi odvesti ovu vrstu tehnologije u budućnost mnogo brže nego što se to očekivalo.
Potpuno iskustvo mješovite stvarnosti još je u razvoju. Još uvijek se traže najbolji načini dovođenja digitalnog sadržaja u stvarni svijet. Međutim, inovacije se događaju; i to mnogo brže nego što većina ljudi očekuje. Brzo se približavamo do točki u kojoj mješovita stvarnost više neće biti samo znanstveno-fantastični koncept, već će postati nešto što će biti dostupno u svakodnevnom životu.
Povezani članci
Zanimljiva VR edukacija održana za učenike u Osnovnoj školi Rovišće
U 2025. HUDI na čelu s Majom Blumenšajn uspostavlja ravnotežu hrvatskih medija i velikih tehnoloških kompanija
“VR na kotačima” donio nezaboravno iskustvo virtualne stvarnosti u Rastoke