Virtualna stvarnost

Vaš posrednik između stvarnog i virtualnog svijeta

Što je virtualna stvarnost? Uvod i definicija virtualne stvarnosti

Izvor: https://digital.tractebel-engie.com/solutions/digitwin/

Budi posrednik između stvarnog i virtualnog – podijeli članak:

Što je to virtualna stvarnost?

Jedna od mnogih formi koje pripadaju u skupinu proširene stvarnosti (XR) i vjerojatno najpoznatija i danas najdostupnija korisnicima je upravo virtualna stvarnost, skraćeno VR (od „virtual reality“). VR tehnologija omogućava stvaranje virtualnih okoliša koji se čine gotovo stvarnima. Ovi svjetovi pružaju poprilično stvaran osjećaj kretanja i komuniciranja sa svijetom i drugim ljudima koji se nalaze u njemu. Virtualna stvarnost obećava mogućnost premoštavanja fizičkih udaljenosti između ljudi i stvaranje komunalnih virtualnih prostora koji su većinom sigurniji i fleksibilniji od stvarnog svijeta.

Definicija virtualne stvarnosti

Virtualna stvarnost ili VR je izraz koji se koristi za opisivanje tehnologija koje omogućavaju interakcije s virtualnim, digitalnim svjetovima. Pomoću VR-a, developeri mogu stvarati razna iskustva koja je gotovo ili potpuno nemoguće iskusiti u stvarnom svijetu.

Pristupanje virtualnoj stvarnosti malo je zahtjevnije nego, recimo, dorađenoj stvarnosti (AR). AR možete koristiti putem svog pametnog telefona i vrlo je vjerojatno da ste ju već koristili, a da niste ni znali da se radi o dorađenoj stvarnosti. Virtualna stvarnost oslanja se na VR hedsetove i kontrolere kako bi mogli komunicirati s virtualnim svijetom u kojem se nalazite. Što je vaš VR hedset opremljen boljom tehnologijom, to će vaše VR iskustvo biti bolje i imerzivnije. No, kako to obično biva, kvaliteta dolazi, u slučaju nekih VR hedsetova, s poprilično pozamašnim cijenama.

VR hedsetovi su zadnjih godina, od nespretnih i velikih uređaja koji zahtijevaju konstantnu povezanost s računalom, evoluirali u samostalne, lake uređaje čija svrha je pružanje što ugodnijeg i slobodnijeg VR iskustva. Ovi uređaji omogućavaju vam ulazak u prožimajuće virtualne svjetove izgrađene pomoću računalnih softvera. Jednom kada ste u jednom takvom svijetu, VR hedset i kontroleri bilježe vaše pokrete i prenose iz u softver, koji ih imitira u virtualnom svijetu.

Kako bi određeni VR hedset bio uspješan i pružio što bolje iskustvo, potrebna je velika preciznost u stvaranju softvera i hardvera u kombinaciji s udobnošću i ergonomijom samog uređaja.

Kratka povijest virtualne stvarnosti

Teško je sa sigurnošću reći kada su se rodile prve ideje virtualne stvarnosti, no svakako nije riječ o modernom konceptu. Prvi VR uređaji pojavili su se 1970-ih godina i napravljeni su za potrebe NASA-e. Međutim, može se sa sigurnošću reći da je zadnji porast u popularnosti VR-a krenuo s pojavom prvih prototipova Oculus Rift hedseta koji se pojavio na Electronic Entertainment Expou (E3) 2012. godine. Tek 2016. godine, nakon gotovo stoljeća maštanja i eksperimentiranja, virtualnu stvarnost se počelo smatrati proizvodom koji je uistinu spreman za širu, ne samo industrijsku već i privatnu upotrebu.

Prvi val VR hedsetova pokrenuli su HTC Vive i Oculus Rift. Radi se o hedsetovima koji zahtijevaju povezanost s računalom kako bi radili. Čak su i proizvođači konzola napravili VR hedsetove namjenjene svojim konzolama, na primjer PlayStation VR. No, bez obzira na to što je, kada su ovi hedsetovi bili lansirani, bila riječ o revolucionarnim uređajima, ostalo je puno mjesta za unaprjeđenje. Ubrzo zatim slijedile su nove inovacije.

Prvi samostalni VR hedsetovi počeli su izlaziti na tržište u 2018. i do 2021. VR tehnologija prestala je biti samo futuristički koncept i postala mainstream tehnologija dostupna svima. Današnji uređaji su uistinu impresivni. Odlikuju ih mala težina, udobnost i razne inovativne aplikacije kojima se s njima može pristupiti. Također, polagano počinjemo uviđati koliko virtualna stvarnost može biti korisna u pravoj okolini, i to ne samo za igre. Danas brojne tvrtke ulažu u VR tehnologiju, a nove inovacije su konstantno na pomolu.

Doživljavanje virtualne stvarnosti

Još uvijek se iz dana u dan otkrivaju novi načini kako učiniti virtualnu stvarnost što imerzivniju i pružiti korisnicima što kvalitetnije iskustvo. No jedna stvar je sigurna: Za pristupanje virtualnoj stvarnosti potrebni su nam hedsetovi i kontroleri. Međutim, razvitak novih tehnologija poput umjetne inteligencije, novih senzora, prostorno orijentiranog zvuka (zvuk dolazi iz svih smjerova, kao u stvarnosti) obećava razvitak novih virtualnih svjetova s nevjerojatnom dubinom i detaljima.

Kada govorimo o prijelomnoj VR tehnologija, onda nije dovoljno gledati na VR kao samo na hedset koji stavimo na glavu i koristimo ga za hodanje po umjetno stvorenom svijetu. Prava „imerzija“ tj. prožetost znači stavljanje ljudi na mjesto na kojem su u potpunosti okruženi virtualnim prizorima i zvukovima.

Također, kada govorimo o virtualnoj stvarnosti, trebamo u obzir uzeti psihologiju. Kao dobar primjer možemo uzeti vidno polje. Ljudsko vidno polje široko je gotovo 180° i ne izgleda kao okvir ekrana, nema izričit „rub“. Upravo zbog ovoga je vidno polje jedna od važnijih stvari u koje se ulaže kad je u pitanju VR tehnologija.

Ako virtualna stvarnost uspije povezati softverske i hardverske aspekte uspješno sa senzornim aspektima (primarno se misli na vid, sluh, eventualno dodir, njuh i okus u budućnosti), tek tada možemo govoriti o stvaranju pravog prožimajućeg, imerzivnog iskustva.

Kada jednom bude postignut dobar nivo imerzije, tada o virtualna stvarnost postaje podatna za veliki niz zadaća i može se upotrijebiti na gomilu načina.

Uporaba virtualne stvarnosti

Trening i edukacija

Pomoću VR-a, ljudi mogu zakoračiti u virtualno simulirane okoline u kojima mogu testirati svoje vještine i specifična znanja koja su im potrebna za njihov posao i to mogu napraviti potpuno sigurno. Ovakva uporaba VR-a smatra se iznimno korisnom kada su u pitanju opasni poslovi poput inženjerstva, vojske i drugih slično opasnih zanimanja i zanimanja u kojima nije moguće pogriješiti bez većih posljedica, kao na primjer medicina.

Reklamiranje i demonstracija

Virtualna stvarnost može poslužiti raznim tvrtkama kao medij za reklamiranje i demonstriranje proizvoda potencijalnim kupcima. Tvrtke mogu stvoriti svoje virtualne dućane u kojima mogu održati razne prezentacije o svojim proizvodima i demonstracije istih. Za VR čak ima i mjesta u korisničkoj podršci, kao medij pomoću kojeg bi zaposlenici mogli korisnicima objasniti kako da koriste ili čak poprave proizvod s kojim imaju problema.

Zabava i razonoda

Jedna od prvih branši u kojima se VR razvio. Mnogo inicijalnog razvoja VR tehnologija proizašlo je upravo iz gaming industrije. U budućnosti ćemo zasigurno vidjeti još mnogo eksperimentiranja u ovom području. Na primjer, s imerzivnijim igrama, filmovima, organiziranim druženjima i događajima i slično.

Poslovna suradnja

VR također igra ulogu u poslovnom svijetu. Uz pomoć virtualne stvarnosti, ljudi mogu na daljinu u zajedničkom virtualnom svijetu surađivati, raditi na zajedničkim projektima i slično. I sve to bez potrebe da se nalaze na istom mjestu. Ovo je uistinu ogroman korak dalje od video konferencija, pošto pruža povećani osjećaj prisutnosti zaposlenicima.

Putovanje i turizam

Mnoge turističke i putne agencije počele su ulagati u VR tehnologiju tijekom pandemije kako bi omogućili svojim korisnicima da posjete destinaciju u koju žele putovati prije nego što se odluče žele li stvarno tamo ići. Iako putovanje pomoću virtualne stvarnosti gotovo i ne može zamijeniti stvarno putovanje, definitivno je riječ o jednom vrlo zanimljivom načinu posjećivanja novih mjesta. Na primjer, moguće je doživjeti ljepote Trogira iz udobnosti vlastitog doma, a možda vas baš ovi prizori ponukaju da i sami otputujete tamo. Ovo, svakako, vrijedi za bilo koju destinaciju u svijetu i pruža vam priliku da lakše odaberete destinaciju i još bolje prilagodite putovanje svojim željama.

Stvaranje

U virtualnoj stvarnosti izumitelji i inovatori mogu eksperimentirati s digitalnim dvojnicima objekata i proizvoda kojima se bave, mogu ih dorađivati, kombinirati razne materijale i isprobavati nove ideje bez brige o dodatnom trošku i stvaranju dodatnog otpada.

Ima li virtualna stvarnost budućnost?

Virtualna stvarnost, kao i većina tehnologija koje su dio proširene stvarnosti, prolazi kroz period iznimno brzih transformacija i rasta. Kako se događaju te transformacije, posebno u digitalnom pogledu VR-a, tako kreatori virtualnih svjetova i iskustava redovito postižu nevjerojatne nove rezultate.

Kada je riječ o softverskom dijelu virtualne stvarnosti, VR s dodatnim AI-jem (aritificial intelligence, umjetnom inteligencijom) pomogao je stvoriti novu generaciju VR iskustava. Dovodeći u igru AI algoritme u VR aplikacije, softveru je lakše odrediti kakve točno interakcije i kakva iskustva ljudi žele u virtualnoj stvarnosti. Ovo dopušta stvaranje realističnijih i imerzivnijih iskustava.

„Računalni vid“ (computer vision) je primjer jednog takvog softverskog unaprjeđenja VR-a. „računalni vid“ omogućava praćenje očiju, ruku i pokreta kako bi što se što realnije preslikali ljudski pokreti. Pomoću ovakve tehnologije moguće je što bolje simulirati interakcije s virtualnim objektima, čineći virtualnu stvarnost realnijom i imerzivnijom.

Što se tiče hardverskog dijela virtualne stvarnosti, tvrtke stalno poboljšavaju svoje VR uređaje, čineći ih lakšima, kvalitetnijima i povećavajući im razinu slobode pokreta, kako pokreti u VR-u bili što sličniji stvarnosti.

Vodeće VR kompanije već eksperimentiraju s 8K ekranima i novim dizajnima hedsetova koji bi pogurali VR uređaje više prema domeni pametnih naočala. Dodajmo ovome porast u inteligenciji algoritama, brze 5G veze i veću slobodu u izgradnji VR aplikacija i vrlo je lako vidjeti kako virtualna stvarnost ima sigurnu i svijetlu budućnost.

Kako VR proizvodi postaju sve manji, mobilniji i jeftiniji, virtualna stvarnost prestaje se gledati kao nešto novo i revolucionarno i počinje se gledati kao nešto mainstream i svakodnevno prisutno. Vrlo sličan proces dogodio se računalima kada je tek započelo njihovo šire korištenje.

Kako bi budućnost virtualne stvarnosti mogla izgledati?

Teško je reći kako bi se virtualna stvarnost mogla razviti i kamo bi nas budućnost mogla odvesti. Pogotovo otkad se VR industrija počela naglo razvijati. Danas se na virtualnu stvarnost sve više počinje gledati kao snažno komercijalno oruđe, a ne kao samo još jedan izvor zabave i razonode. Osim igara, virtualna stvarnost također je pokazala moguću primjenu u drugim raznim poljima poput edukacije, inovacije i slično.

Štoviše, brojne tvrtke su uvjerene kako je upravo virtualna stvarnost predstavlja budućnost suradnje. No, izvrsno je to što izgleda da svaka tvrtka ima neki svoju ideju i viziju o tome što će virtualna stvarnost postati. Ako se tvrtke nauče stvarati uistinu dobra i prožimajuća VR iskustva, uistinu bismo mogli doživjeti budućnost u kojoj je upravo metaverzum nova okolina za kreativnost, razonodu i poslovanje.