Očekuje se da će tržište VR zdravstvene skrbi dosegnuti 42,8 milijardi dolara do 2028., u odnosu na samo 2,07 milijardi dolara u 2020., prema izvješću Verified Market Research-a. To je ogroman rast od preko 20 puta, što ukazuje na snažan potencijal i na stalnu potražnju. Jedno od ključnih područja razvoja VR-a koje bi moglo promijeniti zdravstvenu skrb je uspon primjene VR sustava u medicini.
Što je virtualna stvarnost u medicini?
Virtualna stvarnost (VR) ima potencijal transformirati svaku industriju koja se oslanja na praktične interakcije, od obrazovanja, proizvodnje, a posebno zdravstvene skrbi. Virtualna stvarnost je tehnologija koja stvara 3D okruženje u kojem korisnik može komunicirati sa svijetom oko sebe, s drugima putem 3D avatara i sudjelovati u ostalim realističnim iskustvima. Obično se isporučuje putem VR naočala i kontrolera koji korisnicima omogućuju navigaciju virtualnim svijetom. VR u medicini odnosi se na primjenu tehnologije u medicinske svrhe, bilo kao alternativa tradicionalnoj terapiji, način povećanja učinkovitosti terapije ili rješavanje problema psihološkog stanja pacijenata. VR omogućuje industriji da iskoristi tehnologiju za zdravstvene tretmane i poboljša terapijske tretmane za tjelesnu i mentalnu dobrobit. Uz to, tu su primjene VR treninga u kirurgiji i virtualni dizajn medicinske opreme i instrumenata.
Evo nekoliko primjera kako medicinska virtualna stvarnost može biti korisna za slučajeve upotrebe u stvarnom svijetu.
VR bi mogao smanjiti razinu boli tijekom medicinskih zahvata
U tijeku je istraživanje koje istražuje može li virtualna stvarnost smanjiti stupanj boli koju doživljavaju pacijenti tijekom medicinskih zahvata. Ne samo da bi to učinilo postupke ugodnijim, već bi također smanjilo potrebu za upotrebom lijekova protiv bolova, koji dugoročno mogu izazivati ovisnost. Pacijenti bi mogli nositi VR naočale koje prikazuju privlačna vizualna iskustva, tijekom zahvata kao što je stomatološka operacija. To bi postupak moglo učiniti podnošljivim i čak ugodnim već uz osnovnu anesteziju. U eksperimentu iz 2021. godine, znanstvenici u Poljskoj otkrili su da su pacijenti koji su nosili VR naočale i kojima su prikazani prikazi islandskih krajolika tijekom postupka krute cistoskopije doživjeli znatno manje boli od onih koji nisu nosili naočale.
VR bi mogao olakšati proces terapije za anksioznost i depresiju
Virtualna stvarnost nudi siguran prostor u kojem se korisnici mogu kretati i komunicirati s virtualnim okruženjem, bez rizika od vanjskih utjecaja koji bi mogli izazvati tjeskobu. Na primjer, stavljanjem VR naočala, osoba bi se mogla „prebaciti“ u restoran naseljen avatarima s umjetnom inteligencijom (digitalni ljudi). Korisnik može komunicirati otvoreno, s povjerenjem, bez straha, što može biti korak za daljnje terapije. Japanska tvrtka Sumitomo Dainippon Pharma nedavno se udružila s kompanijom BehaVR sa sjedištem u SAD-u kako bi istražila mogućnosti VR-a u ovakvoj primjeni. Ove dvije tvrtke već razvijaju rješenja za digitalnu terapiju na recept koja bi mogla pomoći u liječenju socijalnog anksioznog poremećaja, generaliziranog anksioznog poremećaja velikog depresivnog poremećaja.
VR bi mogao pokretati nove programe terapije za veterane s PTSP-om
VR također stvara novi oblik terapije pod nazivom terapija izloženosti u virtualnoj stvarnosti (VRET), koja pomaže pacijentima u rješavanju problema mentalnog zdravlja dopuštajući im da se suoče sa stresorima i izlažu se tim okidačima u sigurnom okruženju. Pomaže korisnicima VR-a da detaljnije razgovaraju o svojoj traumi s terapeutima, a liječnici im mogu pomoći u rješavanju traume razumijevanjem i objašnjavanjem pojedinačnih pokretača. Ovo ima ogroman potencijal za transformaciju terapije za veterane jer je teško ponovno stvoriti borbena iskustva za terapiju izloženosti. VRET može stvoriti realistična okruženja za veterane i terapeute, te može uključivati i mirise koji će pomoći prisjećanju.
VR čini fizioterapiju dostupnijom
U razdoblju nakon velike operacije ili nesreće, pacijenti mogu biti prikovani za krevet, što uzrokuje izazove za njihovu mentalno zdravlje i fizičku nelagodu. VR fizioterapija bi značajno smanjila prosječno vrijeme oporavka. Također može pomoći u rješavanju kronične boli i osjećaju zatočeništva pružajući pristupačan bijeg, koji zahtijeva minimalno kretanje. Na primjer, pacijent može staviti VR naočale i podvrgnuti se vođenim vježbama disanja u smirujućem, udaljenom okruženju kako bi pobjegao iz neposrednih granica kreveta. Tvrtka pod nazivom AppliedVR također je objavila digitalno terapeutsko rješenje koje primjenjuje tehnologiju virtualne stvarnosti za ovaj slučaj upotrebe, koja nudi osmotjedni medicinski VR program koji se bavi kroničnim bolovima u donjem dijelu leđa.
Uz tradicionalnu rehabilitaciju, VR može pomoći u prevladavanju ovisnosti s raznim supstancama. Ovisnost često počinje kao strategija suočavanja s problemima u stvarnom životu osobe, a s vremenom se elementi iz života i okoline neke osobe mogu pretvoriti u opasne okidače. Jedan od najvećih izazova rehabilitacije je odvajanje osobe od tih okidača, što može biti izazov kod osoba koje imaju posao s punim radnim vremenom, djecu, osobe slabijeg imovinskog statusa. Isto vrijedi i za gradove mjesta koja nemaju izgrađene adekvatne rehabilitacijske ustanove. VR je pristupačniji i nudi siguran prostor u kojem se pacijenti mogu maknuti od svojih okidača, ostati anonimni i dobiti vođenu pomoć. Dobar primjer je Help Club, VR igra za Oculus Quest koja prenosi korisnike u virtualno okruženje kako bi dobili podršku vršnjaka, vodstvo i naučili zdravije mehanizme suočavanja. Ova primjena VR-a naziva se kognitivno bihevioralna imerzija.
Kako virtualna stvarnost postaje sofisticiranija, intuitivnija, realističnija i pristupačnija, sljedeći je korak izložiti potencijal VR-a u medicini široj publici. Da bi se to postiglo, industrija treba pravilan nadzor, propise i odobrenja od strane nadzornih agencija i tijela, što je prvi korak prema postizanju njezinog punog potencijala.
izvor: xrtoday.com
Povezani članci
Zanimljiva VR edukacija održana za učenike u Osnovnoj školi Rovišće
Envision pametni dalekozor: Nova AR granica
Analitika korištenja headseta postala sastavni dio sustava VR Hotelo