Darian Škarica, direktor je i suosnivač Delta Reality, poznatog i nagrađivanog studija specijaliziranog za virtualnu stvarnost i proširenu stvarnost (virtual reality, augmented reality). Sa desetljećem iskustva u izradi iskustava s ovim tehnologijama, danas rade većinom za međunarodne klijente a najveći projekti su im “primijenjeni” a ne “zabavni.”
U intervjuu na podcastu Surove strasti razgovarao je o tome što su virtualna i proširena stvarnost, što bi mogao biti metaverse, kako se mogu isprobati ove tehnologije, te koje su sadašnje i nadolazeće primjene.
Objasnio je razliku između virtualne stvarnosti (VR), dorađene stvarnosti (AR), mješovite stvarnosti (MR) i proširene stvarnosti (XR). Navodi da s uređajem vitualne stvarnosti vidimo samo virtualni svijet i ništa oko sebe, s uređajem augment stvarnosti vidimo pravi svijet s digitalnim elementima u njemu dok XR znači VR, AR i MR skupa.
Najveći projekt na kojemu trenutno rade dolaze iz svijeta naftne industrije. Prije izgrađivanja tvornice stvore ju u virtualnoj stvarnosti tako bi se radnicima olakšalo poslovanje nakon izgrađivanja. Radnicima je omogućena godina dana treninga te nakon toga tvornica može ući u pogon i biti osposobljena puno brže. Bitno za spomenuti jest i sigurnost pri radu gdje je moguća simulacija požara ili rada na visini. Na taj način radnici se mogu pripremiti za potencijalne probleme.
Navode kako je Metaverse još manje definiran nego VR, AR i MR te da ga je nemoguće opisati u jednoj rečenici. Uspoređuje ga s razgovorom o internetu u devedesetima. Teško ga je istražiti i shvatiti.
Prije 20 godina Second Life nije zaživio jer svijet nije bio spreman. No, danas smo spremniji te razvoj može početi. Današnjoj definiciji Metaversa smijat ćemo se za dvije godine, navodi Darian Škarica.
VS je idealna za edukaciju te navodi primjere: laboratorijske vježbe, 3d frakcija svjetlosti, gibanje rakete, zemljopis…
Poslovni sastanci, konferencije ili seminari se također mogu organizirati u virtualnoj stvarnosti. Kao primjer se navodi seminar u virutalnom Las Vegasu koji mi organiziramo u Hrvatskoj te umjesto troškova putovanja, sudionici seminara plaćaju ulaznicu za sudjelovanje.
Mlađe generacije koje su odrasle na igranju igrica smatraju normalnim kupovanje odora za svoje avatare u igricama. Starije generacije to manje razumiju. Stoga, modni brandovi su počeli prodavati svoje proizvode u virtualnoj stvarnosti i koliko god je teško shvatiti svrhu tog poteza, moramo uzeti u obzir da postoji cijela generacija kojoj je normalno trošiti novac na virtualnu odjeću.
Darian ističe kako je potrebno mijenjati pravila i zakone zapošljavanja osoba u IT industriji jer će situacija postati takva da će biti isplativije zaposliti Amerikanca koji će iz Amerike raditi za hrvatsku kompaniju nego da se u toj istoj kompaniji zaposli netko iz Hrvatske.
Puno više primjera, detalja i objašnjenja, poslušajte u nastavku.
Foto: Surove Strasti
Povezani članci
Envision pametni dalekozor: Nova AR granica
Virtualna i mještovita stvarnost stižu na Dan Grada Čabra
Analitika korištenja headseta postala sastavni dio sustava VR Hotelo